Тренуйте корисні фінансові звички з Mastercard

#кориснізвички: не розголошувати персональні дані та дані картки

Mastercard завжди дбає про безпеку ваших платежів, незалежно від того, розраховуєтеся ви в магазині чи в інтернеті, за допомогою картки чи телефона. Але максимальний захист будь-якої оплати можливий тільки за умови, що ви захищаєте особисту й фінансову інформацію, а також дотримуєтеся правил безпеки, коли зберігаєте й використовуєте картку.

Ситуація: вам телефонують

Олегові телефонує менеджер Ірина, яка називає себе працівником банку. Ірина каже, що банк оновлює дані клієнтів, і просить Олега продиктувати реквізити його картки (номер, термін дії, CVC2 код, ПІН-код), а також пароль до онлайн-банкінгу, щоб вона мала змогу перевірити правильність унесеної в базу інформації. Олегові ці питання здаються підозрілими, тому він вирішує закінчити розмову й зателефонувати до банку на номер, зазначений на звороті картки, щоб перевірити, чи це дійсно банк збирає таку інформацію. Поклавши слухавку, Олег зробив правильно, адже захистив свою картку та гроші від можливих шахраїв.

Як захистити свою платіжну картку?

  • Після оформлення картки перепишіть собі номер телефону центру підтримки вашого банку, що зазначений на звороті картки. Якщо у вас виникають будь-які запитання, пов’язані з карткою, телефонувати до банку треба саме на цей номер.
  • У жодному разі не повідомляйте нікому повних реквізитів картки (номер, термін дії та CVC2 код), ПІН-коду, паролів для входу в онлайн-банкінг чи будь-яких інших паролів і кодів, надісланих в SMS-повідомленнях.
  • Ваш банк ніколи не телефонуватиме вам, щоб уточнити чи оновити інформацію про вашу картку. Працівник банку може запитати ваше прізвище та ім’я, номер картки, секретне слово або іншу інформацію за рішенням банку, але тільки в тому разі, коли ви зателефонували до банку самостійно. Якщо ж вам телефонують і просять пройти авторизацію, назвавши дані картки, це ознака шахрайства.
  • Після отримання картки змініть ПІН-код, який вам надали разом з карткою. Змінити ПІН-код можна за допомогою банкомата.
  • Створюючи новий ПІН-код, уникайте очевидних комбінацій, таких як дата вашого народження, останні цифри вашого телефонного номера і т. д.
  • Якщо у вас кілька карток, не встановлюйте на них однаковий ПІН-код.
  • Не записуйте ПІН-код, краще його запам’ятати. Якщо ж ви вирішили записати ПІН-код, у жодному разі не робіть цього на самій картці, а також переконайтеся, що запис із ПІН-кодом не зберігається поруч з карткою в гаманці.
  • Періодично змінюйте ПІН-коди карток і паролі до онлайн-банкінгу (чи то мобільний додаток банку, чи його вебверсія).
  • Якщо ви помітили підозрілу активність зі своєю карткою і припускаєте, що хтось дізнався ваш ПІН-код, або якщо ви втратили банківську картку, негайно зателефонуйте до банку на офіційний номер та заблокуйте її.

 

 

 

 

 

Ситуація: вам надійшло SMS-повідомлення

Олег отримав SMS-повідомлення з таким текстом: «Шановний клієнте, банк заблокує вашу картку на 90 днів на судову експертизу. Вам слід терміново зателефонувати на номер ХХХ. З повагою служба безпеки банку». Можливе блокування картки злякало Олега, і він вирішив зателефонувати на номер, зазначений у повідомленні. Під час телефонної розмови працівник так званої служби безпеки розказав, що з карткою виникли проблеми, але їх можна розв’язати. Для початку треба пройти перевірку, повідомивши дані картки. Щойно Олега попросили продиктувати термін дії картки та CVC2 код, він зрозумів, що натрапив на шахраїв, і швидко поклав слухавку.

 

 

 

Як не потрапити на гачок шахраїв?

  • Якщо в повідомленні вас намагаються змусити діяти швидко та залякують фразами, що викликають тривогу, наприклад: «Терміново зателефонуйте, інакше ваші гроші заблокують», це може бути ознакою шахрайства. Банки та інші компанії зазвичай спілкуються нейтрально і лише констатують певний факт.
  • Уважно читайте SMS-повідомлення. Пропущені слова, граматичні помилки — це елементи, що сигналізують про можливе шахрайство. Зазвичай зловмисники не приділяють уваги деталям.
  • У жодному разі не телефонуйте на номери, вказані в таких SMS-повідомленнях, навіть якщо там є підпис банку. Якщо у вас виникли сумніви і ви вважаєте, що з карткою можуть бути проблеми, одразу телефонуйте в банк на офіційний номер, указаний на звороті картки.
  • Працівники банку ніколи не проситимуть вас надати конфіденційні дані картки, такі як термін дії, CVC2 код, ПІН-код, пароль для входу в онлайн-банкінг або будь-які інші паролі та коди, надіслані в СМС-повідомленнях.
  • Ставтеся критично до SMS-повідомлень, отриманих з незнайомих вам номерів: наскільки правдоподібною може бути інформація про те, що ви виграли автомобіль у розіграші, у якому ви не брали участі? Якщо щось звучить занадто добре, щоб бути правдою, задумайтеся, адже це може бути ознакою шахрайства.
  • Якщо в телефонній розмові вам кажуть, що «для отримання виграшу треба сплатити податок», «щоб уберегти гроші на картці, треба переказати їх на інший рахунок» тощо, не вірте: це ознака шахрайства. Не переказуйте нікому грошей на вимогу телефоном. Працівники банків цього ніколи не просять.
  • Якщо ви випадково повідомили комусь важливі дані про свою картку, негайно зверніться в банк, щоб її заблокувати.

Ситуація: вам надійшов електронний лист

Оксана отримала електронного листа від незнайомця, що пропонує дешеві квитки на концерт її улюбленого виконавця. У листі містилася докладна інформація про те, як їх можна придбати. Натиснувши на посилання в листі, Оксана побачила в новому вікні браузера сторінку, схожу на сайт для купівлі квитків. Вона ввела своє ім’я, адресу й дані картки, а перед самою оплатою вирішила ще раз перевірити правильність інформації та помітила, що сайт дещо відрізняється від того, на якому вона зазвичай купує квитки на концерти, і вирішила не здійснювати оплати.

Як захистити себе під час оплати онлайн?

  • Не відповідайте на підозрілі електронні листи та повідомлення в месенджерах від невідомих людей із проханням надати персональні платіжні дані, навіть якщо в листах є посилання на «банківську організацію». Не натискайте на посилання в цих листах: вони можуть вести на сайти-двійники.
  • Не переходьте за посиланнями, які ведуть на сайт онлайн-банкінгу чи платіжного сервісу. Заходьте в онлайн-банкінг лише через пряме посилання з офіційного сайту банку або самостійно набирайте адресу в адресному рядку.
  • Вибираючи інтернет-магазин, звертайте увагу на те, чи він офіційний і захищений. Адреса надійного сайту має починатися з «https://». Захищеність сайту також підтверджує «замочок» в адресному рядку. Шахраї часто створюють підробні сайти, де активна тільки головна і платіжна сторінки, і так збирають дані вашої картки для подальших шахрайських операцій.
  • Уважно стежте за тим, яку інформацію вас просять заповнити на сайтах. Ніколи не вводьте ПІН-код своєї банківської картки на вебсторінках, а також не надсилайте його стороннім особам.
  • Не публікуйте в інтернеті своїх персональних даних, такі як номер паспорта, водійського посвідчення, номер банківської картки тощо.
  • Установіть надійний пароль на блокування телефона, ноутбука або планшета.
  • Установіть надійні (довгі, з набором букв, цифр та спеціальних символів) паролі до електронної пошти, акаунтів iCloud та Google. По змозі ввімкніть на всіх облікових записах двоетапну перевірку (її ще називають двофакторною аутентифікацією). Тоді, коли ви входитимете в обліковий запис, треба буде вводити не лише пароль, а й код підтвердження, який ви отримуватимете в SMS-повідомленні.
  • Не використовуйте однаковий пароль на різних сайтах.

 

 

 

 

Ситуація: вам потрібно розрахуватися карткою

Олег уже закінчував снідати в кафе і попросив офіціанта принести рахунок, попередивши, що оплачуватиме карткою. Офіціант приніс рахунок і термінал, увів суму та простягнув термінал для оплати. Перед тим як оплачувати, Олег подивився на термінал і помітив, що офіціант помилився, вводячи суму.

 

Як правильно використовувати банківську картку?

  • Завжди перевіряйте суму покупки, вказану на дисплеї платіжного термінала під час оплати й на чеках.
  • Не передавайте свою картку в руки касирові чи офіціантові. Якщо все ж є така потреба, уважно стежте за своєю карткою під час оплати й упевніться, що вам повернули саме вашу картку.
  • Не залишайте свою банківську картку без нагляду, особливо в магазинах, ресторанах, касах обслуговування тощо. А після оплати переконайтеся, що ви сховали картку в гаманець.
  • Періодично перевіряйте, чи всі ваші картки на місці.
  • Стежте за своєю випискою з рахунку. Рекомендуємо під’єднати сервіс інформування (через SMS-повідомлення, соціальні мережі або в онлайн-банкінгу), так ви зможете вчасно помітити підозрілі операції та заблокувати картку.
  • Не піддавайте банківську картку механічним, температурним й електромагнітним впливам.

Ситуація: вам потрібно зняти гроші в банкоматі

Оксані терміново знадобилася готівка, і вона подалася на пошуки банкомата, щоб зняти гроші. Підійшовши до найближчого банкомата, вставила картку та ввела ПІН-код. Дійшовши до етапу підтвердження зняття коштів, Оксана помітила, що отвір для видавання готівки має якийсь дивний вигляд. Знаючи про «банкоматне шахрайство», Оксана вирішила не ризикувати і зняти гроші в іншому місці.

Як користуватися банкоматом безпечно?

  • Не користуйтеся банкоматом, якщо помітили на ньому зайві встановлені пристрої, яких не бачили раніше. Такі пристрої могли встановити шахраї, щоб здобувати дані карток.
  • Порівнюйте зовнішній вигляд банкомата з його екранною заставкою. Часто на екрані банкомата показують, який вигляд повинні мати клавіатура та карткоприймач.
  • Упевніться, що сторонні особи не стежать за тим, як ви вводите ПІН-код. Відстань від вас до наступної людини в черзі має бути не меншою ніж метр.
  • Завжди прикривайте клавіатуру, коли вводите ПІН-код.
  • Намагайтеся не користуватися банкоматами, що розміщені в затемнених і малолюдних місцях.
  • Не викладайте на панель банкомата гаманець, отримані гроші чи будь-які інші особисті речі.
  • Після завершення операції у вас повинні бути картка, гроші та чек про здійснену операцію, якщо ви натиснули кнопку запиту чеку.
  • Не давайте в руки стороннім особам свою картку та не просіть їх зняти гроші з вашої картки замість вас.
  • Якщо банкомат не повернув вам банківської картки чи не видав грошей, то, не відходячи від нього, зателефонуйте до банку й виконайте рекомендації фахівця.

 

 

 

Інші корисні фінансові звички від Mastercard

Безготівкові оплати

Дізнатися подробиці

Безконтактна оплата

Дізнатися подробиці

Оплати в інтернеті

Дізнатися подробиці

Оплата комунальних онлайн

Дізнатися подробиці

Переказувати гроші онлайн

Дізнатися подробиці